Posledni treti cast venovane cestovani bych se rad zminil o nekolik dojmu a postrehu k infrastrukture zde.
Co se tyce silnic, tak ve mestech mi to neprijde az tolik hrozne oproti cestem u nas. Diry jsou a budou vsude, u nas jsou zpusobeny teplotnimi vykyvy (mezi letem a zimou), ale v Indii se jen obavam toho, ze ty diry jsou trvalejsiho razu (dal bych tomu tak 10 let a dira je fut dirou). Ono se taky neni cemu divit, s takovym pracovnim nasazenim a efektivnosti prace by bylo potreba, aby pracovni doba trvala tady takovych 16 hodin (samozrejme soboty se pracuje taky)... Zase na obranu tech chudaku, mechanizace tu obcas opravdu chybi, a v tom horku tahat napriklad tezka bremena taky neni to nejprijemnejsi....
Pokud se podivam mimo mesto, tak se Indove snazi vybudovat silnou dopravni infrastrukturu mezi vyznamnymi mesty, coz je opravdu spravny tah (jen tak dal), jen je v tom jeden problem: cas. Kdyz jsem prijel do Jalandharu, mesta me praxe, tak se mi Abhilash (kamarad zodpovedny za moje vyzvednuti) snazil pochlubit, ze ta dalnice, po ktere jsme jeli, ma vest nekde ze stredu Indie severozapadne, pres Dilli a hranice az do Pakistanu, a ze by to mela byt jedna z nejdelsich dalnic na svete. Nacez jsem s usmevem a trosicku rozpacite odvetil, ze opravdu jen mela, kdyz uz se stavi takovou dobu...J
Proste se tu vsechno stavi, a pripadami ze na cas se tu moc nehledi (a ono asi za tech par drobych Ruppee se moc motivace nezvysi). Cesta po dalnici je rozdelena asi tak, ze pul kilometru jedete po dalnici, a pak prudka odbocka do strany (ridi se nalevo), a pul kilometru po strane, jelikoz dalnice se stavi. Vetsinou ty odbocky jsou ve vysoke rychlosti, coz ma za nasledek u cestujicich, ze sebou vetsinou pekne skubnou a o neco si natlucou. Ale jednu vyhodu to prece ma, a to pro ridice. Alespon je to udrzuje (hlavne v noci) ve strehu a cestujici jsou v klidu, ze sofer nemuze usnoutJ.
Dalnice v Indii oproti pojeti evropske dalnice, je ponekud odlisna. Prvni vec je ta, ze my mame urcite standarty na dalnice (co proste musi splnovat, tak aby dalnice byla uznana za dalnici). Tak pojdme k tem rozdilum. Hlavni rozdil je v pruzich, tady jsou jednotlive pruhy uzsi, a jsou vetsinou jen dva (bez odstavneho), a druhy velky rozdil je v bezpecnosti - zadna svodidla, prujezdy mezi smery, kde se auta prejedou na druhou stranu, jelikoz tam je cerpaci stanice a jedou v protismeru(...), proste nezajem. Co se tyce rychlosti, tak maximalka je devedesatka, a minimalni rychlost? Asi neexituje, jelikooz na indicke dalnici v pohodicce potkate dedulu na koni s povozem, ci cyklisty (to by asi museli mit nohy legendarniho cyklisty Olafa Ludwiga a poradny Indicky prujem, aby splnovali nasi minimalni osmdesatkuJ).
V tom chaosu (v porovnani s nasim pojeti dopravy), tak oni zase to s rychlosti nemuzou prehanet, protoze by tu zase litali jak certi v pekle, kdyz maji mecheche. Proto si tedy asi indicti projektanti silnic, ze nasekaji vsude mozne retardery (vetsinou pevne asfaltove, protoze ty se nedaji jen tak odstranit od tech umelych), at kazdy musi minimalne zpomalit (ne-li zastavit), aby mu tlumice nekoukali z podkapoty, a co se tyce autobusu, tak bych se nebal ani vsadit par drobnych (samozrejme Ruppee), ze ty ani zadne pruziny nemaji...
Jedna poznamka jeste mimo infrastrukturu, ktera se tyka nakladni dopravy. A to, ze nakladni doprava je v Indii pomerne znacne vytizena a navic nejvice oblibena znacka je Tata. Takze potkavate jeden a tentyz typ nakladaku. Konkurence asi sem moc jeste nepronikla v tomto ohledu...
Co se tyce drah - tak zeleznicni je na tom celkem dobre, az na ty vyhybky, ale ty jsou uplne stejne jako u nas. A indicke metro v Dilli je opravdu na slusne urovni, mozna bych si troufl napsat, ze treba specialni express linka z letiste do centra Dilli je lepsi jak to nase prazske... Tak alespon jeden nejaky plusovy bod pro IndiiJ
Tedy az na ty ridice metra... Kteri ridi vlakovou soupravu metra jak ja rikam poindicku - takove dobrzdeni, kdy sebou 2x pekne skubnete neni moc koser. Ale to neva, snad to do 30. srpna (kdy odjizdim) natrenuji, abych je mohl pochvalitJ.
Co se tyce silnic, tak ve mestech mi to neprijde az tolik hrozne oproti cestem u nas. Diry jsou a budou vsude, u nas jsou zpusobeny teplotnimi vykyvy (mezi letem a zimou), ale v Indii se jen obavam toho, ze ty diry jsou trvalejsiho razu (dal bych tomu tak 10 let a dira je fut dirou). Ono se taky neni cemu divit, s takovym pracovnim nasazenim a efektivnosti prace by bylo potreba, aby pracovni doba trvala tady takovych 16 hodin (samozrejme soboty se pracuje taky)... Zase na obranu tech chudaku, mechanizace tu obcas opravdu chybi, a v tom horku tahat napriklad tezka bremena taky neni to nejprijemnejsi....
Pokud se podivam mimo mesto, tak se Indove snazi vybudovat silnou dopravni infrastrukturu mezi vyznamnymi mesty, coz je opravdu spravny tah (jen tak dal), jen je v tom jeden problem: cas. Kdyz jsem prijel do Jalandharu, mesta me praxe, tak se mi Abhilash (kamarad zodpovedny za moje vyzvednuti) snazil pochlubit, ze ta dalnice, po ktere jsme jeli, ma vest nekde ze stredu Indie severozapadne, pres Dilli a hranice az do Pakistanu, a ze by to mela byt jedna z nejdelsich dalnic na svete. Nacez jsem s usmevem a trosicku rozpacite odvetil, ze opravdu jen mela, kdyz uz se stavi takovou dobu...J
Proste se tu vsechno stavi, a pripadami ze na cas se tu moc nehledi (a ono asi za tech par drobych Ruppee se moc motivace nezvysi). Cesta po dalnici je rozdelena asi tak, ze pul kilometru jedete po dalnici, a pak prudka odbocka do strany (ridi se nalevo), a pul kilometru po strane, jelikoz dalnice se stavi. Vetsinou ty odbocky jsou ve vysoke rychlosti, coz ma za nasledek u cestujicich, ze sebou vetsinou pekne skubnou a o neco si natlucou. Ale jednu vyhodu to prece ma, a to pro ridice. Alespon je to udrzuje (hlavne v noci) ve strehu a cestujici jsou v klidu, ze sofer nemuze usnoutJ.
Dalnice v Indii oproti pojeti evropske dalnice, je ponekud odlisna. Prvni vec je ta, ze my mame urcite standarty na dalnice (co proste musi splnovat, tak aby dalnice byla uznana za dalnici). Tak pojdme k tem rozdilum. Hlavni rozdil je v pruzich, tady jsou jednotlive pruhy uzsi, a jsou vetsinou jen dva (bez odstavneho), a druhy velky rozdil je v bezpecnosti - zadna svodidla, prujezdy mezi smery, kde se auta prejedou na druhou stranu, jelikoz tam je cerpaci stanice a jedou v protismeru(...), proste nezajem. Co se tyce rychlosti, tak maximalka je devedesatka, a minimalni rychlost? Asi neexituje, jelikooz na indicke dalnici v pohodicce potkate dedulu na koni s povozem, ci cyklisty (to by asi museli mit nohy legendarniho cyklisty Olafa Ludwiga a poradny Indicky prujem, aby splnovali nasi minimalni osmdesatkuJ).
V tom chaosu (v porovnani s nasim pojeti dopravy), tak oni zase to s rychlosti nemuzou prehanet, protoze by tu zase litali jak certi v pekle, kdyz maji mecheche. Proto si tedy asi indicti projektanti silnic, ze nasekaji vsude mozne retardery (vetsinou pevne asfaltove, protoze ty se nedaji jen tak odstranit od tech umelych), at kazdy musi minimalne zpomalit (ne-li zastavit), aby mu tlumice nekoukali z podkapoty, a co se tyce autobusu, tak bych se nebal ani vsadit par drobnych (samozrejme Ruppee), ze ty ani zadne pruziny nemaji...
Jedna poznamka jeste mimo infrastrukturu, ktera se tyka nakladni dopravy. A to, ze nakladni doprava je v Indii pomerne znacne vytizena a navic nejvice oblibena znacka je Tata. Takze potkavate jeden a tentyz typ nakladaku. Konkurence asi sem moc jeste nepronikla v tomto ohledu...
Co se tyce drah - tak zeleznicni je na tom celkem dobre, az na ty vyhybky, ale ty jsou uplne stejne jako u nas. A indicke metro v Dilli je opravdu na slusne urovni, mozna bych si troufl napsat, ze treba specialni express linka z letiste do centra Dilli je lepsi jak to nase prazske... Tak alespon jeden nejaky plusovy bod pro IndiiJ
Tedy az na ty ridice metra... Kteri ridi vlakovou soupravu metra jak ja rikam poindicku - takove dobrzdeni, kdy sebou 2x pekne skubnete neni moc koser. Ale to neva, snad to do 30. srpna (kdy odjizdim) natrenuji, abych je mohl pochvalitJ.
No comments:
Post a Comment