Thursday, 18 August 2011

Bezpecnost

Co byste si rekli, jaka asi musi byt bezpecnost v 1,2 miliardove zemi? Respektive jakou musi mit vahu lidsky zivot?

Kdyz bych tu popsal procesy uctivani smrti jednoho kusu skotu, tak by jste si rekli, ze velkou. A to same se deje i s pochovavanim lidske osoby. Nicmene zalezi na postaveni dane osoby v socialnim a ekonomickem zebricku. A take se to lisi od nabozenstvi k nabozenstivi, a stat od statu (poznamka: Indie funguje jako velka federace jednotlivych statu).
Proc zminuji vahu lidskeho zivota? Jelikoz je to celkem provazane s bezpecnosti a ochranou zivota tady.

V porovnani s nasi zemi je to pomerne velky rozdil. Na bezpecnostni hledisko se tu moc nehledi. Prijde mi celkove chapani v ramci bezpecnosti, ze si to lide neuvedomi a pokousi cisi osudu az pookraj. Az se pote neco stane... Na stavbe ci pri navsteve fabriky jsem nevidel nikoho v bezpecnostnim uboru, s helmou a rukavicemi, nic takoveho. Behem domacich praci ci praci v dilnach napodobne. Chlapik svari nejakou ocelovou konstrukci samozrejme kouka na to primo s otevrenyma ocima nebo slevani rozhavene oceli jen tak v pantoflickach. Vymena kola u nakladaku nepotrebuje vubec zajisteni kol a muzu pokracovat dal. 

Priprava novych protez u zubare.
Doprava - helma u motocyklisty funguje asi tak jako jen zaminka, v urcitych usecich silnic, kde mohou stat policiste. Semafory? Princip jejich fungovani je asi jako pro deti ve skolce... cervena, oranzova, zelena - to je sumak, hlavne ze tam neco sviti. Jizda v protismeru ci v jednosmerce (i na dalnici)? Snad me vidi, ze tam jedu, tak se snad uhnou. Rozsvecena svetla v noci? Vzdyt ve mestech sviti verejne osvetleni (tedy pokud nevypadne elektricky proud... cca 3x za den - zalezi mesto od mesta), a v noci? Ridici maji asi infracervene videni, bo co? (ale ja bohuzel ne... hlavne pri prechazeni silnice). Stredni pruhy rozdelujici smery u dalnic jsou behem noci prijemnym noclehem pro chudsi cast obyvatelstva. Autobusy a vlaky maji samozrejme pernamentne otevrene dvere (alespon vetsi moznost klimatizace v tech vedrech), ale treba naklaneni z otevrenych dveri ci dokonce cestovani na strechach, je tu naprosto bez problemu. A ridici autobusu? Kapitola sama pro sebe? Zalezi teda ridic od ridice, ale rekl bych ze nekdy za volantem sedi reznik s vyucnim listem, nez zodpovedny clovek s ridickym prukazem. Ale coz nejak se potrebuji dopravit, takze to nechavam na vyssich silach :-)

Ale i takovy pohled bezpecnosti v oblasti zdravotnictvi a hygieny. Darovani a manipulace s krvy, ci dentalni ordinace - sterilni prostredi se dodrzuje, ale vse mi prijde jako bych se vratil tak u nas o 25 roku zpatky (nastesti ci bohuzel jsem tu dobu nezazil, takze ted mam vytecnou moznost). A lekarny? Kramecky na verejnem prostranstvi, kde se prodava vse dohromady - drogerie, lekarna, bylinkarna, trafika a snad i domaci prostredi, vse dohromady. A medikamenty (tablety, sirupy a dalsi), bez obalu, bez predpisu, bez instrukci a popisu... tzv. po Indicku :-)
A hygiena u veskerych stravovani a potravinovych surovin? Nezajem - clovek v zacmouzene mistnustce (vypada jako stara kotelna) vam nabizi spinavymi rukama na ohni pripravene jidlo, a v druhe ruce prijima skoro cerne bankovky, a jeste by vam to zabalil do starych novin, pokud byste si to chteli vzit domu... Ale tema hygieny je tu nadlouho...

Jeden ze "slusnejsich" fast-foodu  - vsemi doporucovany :-)
A osobni ochrana pred zlodeji? To je na tom celkem zajimave? Osobni prohlidky pred vstupem do metra, obchodnich center a treba i vyznamne pamatky. Ty se tykaji teroristickych utoku, coz naprosto chapu, ikdyz to cloveka celkem rozladi, kdyz musi stale prochazet ramy a projizdet plnou krosnu skrz skenner. A obcas jsem reptal, ale naprosto chapu a schvaluji. Co me vsak u toho nejvice prijde legracni u vsech techto verejnych ochrancu (policiste, armada, bezpecnostni sluzba) jsou zbrane. Vubec bych se nedivil, kdyby to byly makety, jelikoz tipuji, ze plati pravidlo, cim vetsi zbran, tim vetsi respekt. Ano, misto rychle a jednoduche k manipulaci jednorucni klasicke devitky, tak maji tito prislusnici vetsinou tezke a nemotorne samopaly (jednou jsem videl u jednoho obchodaku bezpecaka s jednokomorovou brokovnici). Takze tyto zbrane by meli spise funkci tvrdeho obusku pri pripadnem napadeni... Jednoduse receno: odbornik zasne, laik se divi :-)

Ale hlavni myslenku, kterou bych chtel zdelit je, ze co se tyce bezpecnosti, tak zakladni chapani je v principu vsude stejne - prezit. A to musim v tomto pripade opravdu zatukat na drevo. Vsechno co jsem vysse popsal, tak je pravda, ale zatim se nic extremniho nestalo - ty auta se nakonec nejak vyhnou, to jidlo nejak stravi a zadnou strelbu jsem taky neslysel. Jak se vsak eliminuji rizika, snizuje se i pocet necekanych a neovlivnitelnych nahod, vse nemuze byt jen v rukou Bozich (ci skupiny bohu zde). Proto v tomto verim klukum z branze Hornikovi s Brabcem, a jsem s nimi za jedno: Milanku, kamarade, musime tomu stesticku jit naproti...

1 comment:

  1. Jinak co jsem dopsal tento článek, tak jsem odpoledne při příjezdu z práce, tak jsem jak motorka najela do kola... :-)

    ReplyDelete