Tuesday 26 July 2011

Cestování aneb dopravní prostředky a cesty v Indii (část 2. - vlak)



V druhe casti bych se rad presunul na zeleznici. Asi mozna jste videli nekdy fotografie takoveho vlaku, precpaneho lidmi a ti kteri se nevesli, tak se snazi drzet jeste z venku ci jsou na strese.

Rad bych napsal, ze mam takovy zazitek, ale zklamu vas. Nezazil jsem takovou silenost (ted uprimne nevim jestli mam litovat, ze jsem o takovy zazitek prisel, ale spis sem rad).

Ale postupne k priblizeni jak to tady chodi. Vlaky tu jsou velice zadanou dopravou, proto celkem vytizenou, a poptavka mnohonasobne prevysuje nabidku.

Dalkove vlaky zde jsou maji nekolik typu vozidel v ramci cele soupravy. Zakladni je AC a N, coz znamena jestli s klimatizaci (AC) ci bez. A potom sleeper ci normalne na sezeni. Samozrejme, ze hlavne pres noc je lepsi sleeper, jelikoz cestovani tady funguje na delsi casovem rozhrani (15 hodin je normalka), z duvodu vetsich vzdalenosti a druhak, ze v Indii maji mnohem nizsi maximalni rychlost (no, ono se neni cemu divit, kdyz tam hrozi, ze z vlaku ci autobusu muze nekdo vypadnout). Proto se vyplati jet pres noc sleeperem, kde se clovek, pokud nema velkou krosnu ci batoh na uzamceni, muze celkem pohodlne vyspat. A co se tyce AC, tak neni pres noc  potreba, ba naopak cloveku je celkem kosa (nebo alespon me, takze jsem spal v bunde a prikryty pod dekou).
Co je potreba u dalkovych vlaku hlavne zminit je ta vytizenost. Vlaky se musi rezervovat hodne dopredu. Nejpozdeji tyden, ale muze se stat, ze jiz 3 tydny predem muzete byt na poradniku. Bohuzel porad nevim, jak to objednat pres internet (nejak to tu moc nefrci - ostatne skoro jako vsechno online, a vlastne samotny internet tu moc nefrci...).

Co se tyce kratsich vzdalenosti, takove ordinary vlaky uz nejsou potreba objednavat, zato uz se to priblizuje predstave fotografii... Vlaky jsou celkem preplnene a clovek pokud nema stesti a moc se nerve, tak nesedi...
Co je specificke v techto vlacich, jednak ze clovek ma moznost zde mnohem blize poznat beznou realitu (respektive lidi), ale co mam na mysli je, ze zde prochazeji ruzni prodejci (ti s vodou a chipsi a susenkami vsude - vlak, autobus) s mistnimi specialitami. V Radzastanu to byli nejake jejich slane pochutiny, ale take rekl bych tresne s nejakym korenim (predpokladam skorice ci vanilka). 

A jeste trosicku k nadrazim. To ze mnoho lidi v noci spi pred ci na nadrazi na zemi, tak to je proste normalni, nejlevnejsi zpusob cekani na nejaky vlak... Z ceho jsem mel opravdu kulturni zazitek, tak to je pouzivani kolejiste pod nastupistem jako verejneho zachodu - to ze tam je cca 10 lidskych exkrementu na 1 metr ctverecny (dostatecne provonenny zazitek). Takze se nemuzu dockat, az zase vyrazim objevovat Indii vlakem J.

No comments:

Post a Comment